مقالات

راهنمای خرید کلاه شنا

راهنمای خرید کلاه شنا-بیلسی

به عنوان یک تازه کار، انتخاب یک کلاه شنا می تواند چالش برانگیز باشد. کلاه های شنا در رنگ، اندازه، شکل و جنس های متنوعی تولید می شوند. با اینکه یک کلاه شنا قیمت بالایی ندارد، اما اگر قبل از رسیدن به یک انتخاب مطمئن و مناسب، کلاه های متعددی را خرید و امتحان کنید، مخارج شما بالا می رود.

این مقاله از بیلسی با ارائه یک نگاه کلی از بهترین کلاه های شنا موجود در بازار که متناسب با نیاز های شما طراحی و تولید شده اند، می تواند راهنمای خوبی برای خرید و انتخاب شما باشد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

کلاه شنا زاگز Zoggs Swimming Cap -کد301624-بیلسی

کلاه شنا زاگز Zoggs Swimming Cap

چرا باید از کلاه شنا استفاده کنیم؟

  •  از موهای شما در برابر کلر موجود در بیشتر استخرها محافظت می‌کند.
  • موهای بلند را از صورت و چشم‌ها دور نگه می دارد.
  • سر شما را گرم نگه می‌دارد، این ویژگی برای شنا کردن در آب سرد و استخر های روباز مناسب است.
  • می‌تواند به تشخیص وجود یک شناگر در آب کمک کند، به خصوص اگر خطر بر خورد با قایق یا افراد دیگر وجود دارد.
  • در بیشتر استخرها اجباری شده است، زیرا ریزش مو می‌تواند باعث مسدود شدن فیلترهای آب استخر شود.
  • به شما اجازه می‌دهد که کمی سریعتر شنا کنید، که این ویژگی در مسابقات حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

جنس کلاه‌های شنا از چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید جنس همه کلاه‌های شنا یکسان نیست و هر یک ممکن است برای یک مورد خاصی تولید شده باشد. بنابراین به عنوان یک شناگر باید تفاوت این اجناس را باهم بدانید.

کلاه شنا کودکان زاگز Zoggs Junior Multi

کلاه لاتکس

این نوع کلاه از لاستیک خام تهیه شده است؛ این محصول مقاومت و دوام بالایی دارند و توسط شناگران حرفه‌ای استفاده می‌شود.پس اگر به این رشته ورزشی علاقه دارید و در سطح حرفه‌ای کار می‌کنید خرید این مدل را که نسبتا ارزان قیمت است را توصیه می‌کنیم. اگر موهای کوتاه و یا بدون مو هستید این مدل مناسب شماست.

کلاه سیلیکونی

امروزه این محصول در بین مشهورترین محصولات شنا دیده می‌شوند. این نوع کلاه برای افرادی که به نوع لاستیکی آلرژی دارند طراحی و تولید شده است. این مدل کلاه‌های شنا نیز برای شناگران حرفه ای استفاده می‌شود. اگر موی متوسط تا بلند دارید این مدل برای شما مناسب‌تر است.

 

کلاه شنا کودکان زاگز Zoggs Junior Multi

 

کلاه لایکرا

پوشیدن این محصول بسیار راحت‌تر از نوع لاستیکی یا سیلیکونی است. از آنجایی که جنس آن شبیه لباس‌های ورزشی است، ظاهر ورزشکار زیباتر به نظر می‌رسد. همچنین استفاده از این کلاه‌ها نسبت به سایر مدل‌ها راحت‌تر است و برای شناگران آماتور بیشتر پیشنهاد می‌شود.

کلاه نئوپرین

نئوپرین نوعی لاستیک مصنوعی است که در برابر گرما و روغن و نور از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. این محصول  برای این طراحی شده تا سر شما را در آب سرد گرم نگه دارد. و برای شناگرانی که در آب‌های آزاد شنا می‌کنند مناسب است.

 

کلاه شنا زاگز Silicone Cap-کد 301624-بیلسی

کلاه شنا زاگز Silicone Cap

 

 

چگونه از کلاه شنا استفاده کنیم؟

  • هرگز کلاه شنا را با کشیدن لبه‌ها به طرفین و به سمت پایین روی سر خود قرار ندهید.
  • پس از هربار استفاده کلاه شنای خود را با آب سرد به همراه کمی کف شستشو دهید.
  • پس از شستشو کلاه خود را در معرض جریان هوا  تا کاملا خشک شود.
  • بعد از خشک شدن کلاه مقداری پودر بچه درون کلاه بریزید تا کاملا خشک شود و عمر آن افزایش یابد.
  • هرگز با ناخن‌هایتان کلاه شنای خود را نکشید.
  • قبل از اینکه کلاه شنا را سرتان کنید، زیر دوش موهایتان را خیس کنید.

آیا یک کلاه شنا موها را خشک نگه می دارد؟

یک اشتباه متداول از هدف طراحی کلاه های شنا در بین مردم این است که بسیاری از افراد فکر می کنند که یک کلاه شنا برای خشک نگه داشتن موهای شناگر تولید شده است. باید بدانید که یک کلاه شنا نمی تواند یک لایه ضد آب در اطراف سر شما بوجود آورد و همیشه کمی آب به کلاه وارد می شود. تنها راه برای خشک نگه داشتن موها این است که با پوشیدن این کلاه در حین شنا همیشه سر خود را بالای آب نگه دارید، برای مثال شنای پروانه می تواند اینگونه باشد.

سایز و شکل کلاه های شنا

کلاه هایی با اندازه کوچکتر برای کودکان طراحی و تولید می شوند که دارای تصاویر جذاب و شادی مانند کوسه یا ماهی هستند.

انواعی از کلاه های شنا با سایز متوسط برای بزرگسالان با موهای کوتاه طراحی می شوند که با کشش می توانند برای سایزهای مختلف تغییر کنند.

یک نوع کلاه شنا هم برای کاربران مو بلند ساخته می شوند که با طول یک یا دو اینچ بیشتر موها را در خود جای می دهند، البته موی خیلی بلند سبب لیز خوردن و بیرون آمدن کلاه در حین شنا می گردد.

کلاه های شنای حبابی شبیه کلاه ایمنی هستند و سطحی مانند حباب دارند، اگر دارای موهای بلندی هستید، بهتر است از این کلاه استفاده کنید ولی ظاهرشان ممکن است با علاقه همه کاربران سازگار نباشد.

نوعی کلاه شنا وجود دارد که دارای بند است و محکم روی سر قرار می گیرد، گونه ای هم شبیه گُل طراحی و تولید می شود که با وجود کاهش سرعت شناگر، به خاطر ظاهر زیبا طرفدارانی دارد.

چگونه از کلاه شنا استفاده کنیم؟

1 – اگر موهای بلندی دارید بهتر است ابتدا موهایتان را با یک کش مو کاملا بالا جمع کرده و به صورت مطمئنی ببندید. هرچه موها را بالاتر ببندید نگرانی شما بابت کشیده شدن مو بعد از پوشیدن کلاه کمتر خواهد بود.

2 – در مرحله دوم بهتر است زیر دوش های استخر چند ثانیه بمانید تا موها کاملا خیس شوند، زیرا رطوبت باعث جلوگیری از ایجاد سایش ، چسبندگی و مهمتر از همه کشیدگی موها در زیر کلاه می شوند. اگر بتوانید کمی کاندیشنر یا نرم کننده روی موهایتان بمالید، کار شما آسان تر خواهد شد.

3 – کلاه شنا را باز کنید و داخل کلاه را با دستتان کمی مرطوب کنید. دو دست را به صورت نیم دایره داخل کلاه قرارداده و بکشید تا کاملا از هم باز شود.دقت کنید که خط کلاه در امتداد فرق سر شما باشد.

4 – سر خود را کمی پایین آورده و کلاه را با دو دست روی سر خود بکشید، بهتر است جلوی کلاه را وسط پیشانی قرار داده و سپس تا پشت سر بکشید و دستانتان را به آرامی از طرفین کلاه بیرون بیاورید. در این مرحله می توانید حتی از یک دوست بخواهید در پایین کشیدن کلاه و تنظیم روی سرتان کمک کند. قرارگیری گوش هایتان زیر کلاه یا بیرون از کلاه کاملا بستگی به سلیقه خودتان دارد.

5 – در مرحله آخر خودتان کلاه را روی سر تنظیم کنید و موهایتان را کاملا زیر کلاه پوشش دهید. مواظب باشید ناخن هایتان درون کلاه نرود و باعث پارگی شود.

روش دیگر برای راحت سر کردن کلاه شنا

مراحل اول و دوم ذکر شده را انجام دهید. سپس کلاه خود را برعکس کرده و داخل آن را کاملا از آب پر کنید، در این روش باید از یک دوست کمک بگیرید. شما روی زمین بنشینید و دوستتان در حالت ایستاده کنار شما در حالی که دو طرف کلاه پر از آب را در دست دارد از ارتفاع ول کند به گونه ای که مستقیم روی سر شما بیفتد.

به دلیل وزن آب و سرعت ارتفاع کلاه روی سر برگشته و کاملا سر شما را می پوشاند. توجه کنید این روش کمی نیاز به تنظیم و تمرین دارد ولی در اغلب اوقات بسیار خوب عمل می کند.

نکات مهم هنگام خرید کلاه شنا

  • انتخاب جنس محصول

اولین نکته در خصوص خرید کلاه شنا مربوط به نوع آن می شود که برای این منظور ما شما را با انواع کلاه های مختلف شنا در بخش قبلی آشنا نمودیم . حال این شما هستید که باید با در نظر گرفتن سطح شنا کردن خود (حرفه ای – متوسط یا آماتور) و همچنین حساس بودن یا نبودن پوست خود در صورت استفاده از انواع مختلفی از این نوع کلاه های ورزشی، (نئوپرین، لایکرا، سیلیکونی و همچنین لاتکس) مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

  • تعیین سایز

نکته دوم برای انتخاب کلاه شنا توجه به سایز محصول است. از این نظر این مدل از تجهیزات جانبی ورزش های آبی به دو دسته کلاه کودکان و بزرگسالان تقسیم می شوند که تازه در گروه بزرگسالان نیز بایستی متناسب با میزان بلندی و یا کوتاهی موی خود و یا مخاطبی که در جستجوی خرید کلاهی ممتاز برای وی هستید، اقدام نمایید.

  • میزان چسبندگی نوار

تمامی کلاه های شنا از یک نوار قدرتمند با میزان چسبندگی مناسب برای چفت شدن دورِ سر شناگران برخوردار هستند. با اینکه اغلب کلاه های شنا داری نوارهای باکیفیتی در این خصوص هستند اما باز توصیه می کنیم به هنگام خرید خود، حتما به این مورد توجه داشته باشید تا موفق به خرید کلاهی شوید که اصطلاحا به خوبی بر روی سرتان بنشیند و در طول شنا کردن هایتان از روی سرتان سُر نخورد و جا به جا نشود.

  • راحتی در استفاده

حتما به موضوع راحتی در صورت استفاده از کلاه های شنا نیز توجه داشته باشید. یادتان باشد شما برای عدم رسیدن جریان آب به خط رویش موهای سرتان از کلاه استفاده خواهید کرد، پس باید کلاه شما ضمن قرار گیری محکم بر روی سرتان باعث ایجاد احساس راحتی نیز برایتان شود.

  • برند تولید کننده

نکته بعدی مربوط به نام و برند تولید کننده کلاه شنا می شود که امروزه با کمی گشت و گذار در بازارهای مربوط به فروش این کالای ورزشی شما می توانید با کمپانی های مختلفی از جمله : آدیداس، نایک، هد، فینیس، ام پی، آرنا، ۳۶۱ درجه و غیره مواجه شوید و محصول مورد علاقه خود را از آن ها خریداری کنید.

  • انتخاب رنگ

با اینکه رنگ کلاه شنای شما می توانید مطابق سلیقه و نظرتان باشد اما پیشنهاد می کنیم حتی المقدور به سراغ خرید محصولاتی بروید که در رنگ های روشن و براق طراحی و تولید شده اند.

  • انتخاب رنگ کلاه شنا

اینطوری حتی اگر در آب های آزاد نیز شنا کنید، دیگر قایق ها متوجه حضور شما خواهند شد و از برخورد خود با شما جلوگیری می کنند. ضمن اینکه داشتن کلاه شنایی با رنگ روشن، سبب می شود تا به هنگام غرق شدگی و یا گیر افتادن در زیر آب، غریق نجات ها و یا دیگر شناگران متوجه حضور شما شده و سریعا به کمکتان بیایند.

  • قیمت کلاه شنا

عوامل مختلف و متعددی بر روی قیمت کلاه شنا تاثیر می گذارد که ما سعی کردیم در این مطلب شما را با مهمترین این عوامل آشنا نماییم و حال این شما هستید که بایستی با توجه به میزان بودجه، سطح شناگریتان و همچنین سایز سر و حساس بودن و یا نبودن پوست سرتان اقدام به خرید یک کلاه شنای ارزان و یا گران قیمت نمایید.

چگونه از کلاه شنای خود مراقبت کنیم؟

یک آبکشی ساده با آب شیرین بعد از هر بار فرو رفتن در استخر به افزایش ماندگاری وسایل شنا کمک می کند و کلاه شنا نیز از این قاعده مستثنی نیست. شستشوی آب کلر زده شده از روی کلاه حدود پنج ثانیه طول می کشد، یا می توانید آن را زیر دوش یا هنگام شستشوی لباس شنای خود پس از تمرین انجام دهید و بلافاصله کلاه را خشک کنید.

میتوانید بعد از رسیدن به خانه، کمی پودر بچه یا پودر تالک داخل کلاه بریزید که زودتر خشک شود.

شنا را به گونه‌ای روی سر بگذارید که خط کلاه شنا در راستای فرق سر باشد نه عمود بر آن، برای این کار کلاه شنا را رو به روی خود به گونه‌ای بگیرید که خط کلاه شنا مستقیم رو به روی شما باشد، دست‌های خود را درون کلاه شنا کرده، انگشتان خود را باز کنید و کف دست‌ها را از هم دور کنید تا بتوانید سر خود را جایگزین دست‌ها در کلاه شنا نمایید، دقت کنید اگر ناخن‌هایتان بلند است هرگز با کلاه تماس نداشته باشند، سپس موهای خود را به آرامی در کلاه شنا جا داده، معمولا از بالای کلاه شنا مقداری اضافه می‌آید که احتمالا هوا رفته شما آن را هم فشار دهید تا پایین بیاد و کاملا روی سر شما جا بیفتد.