مقالات

آشنایی با برند محبوب ریبوک

آشنایی با برند محبوب ریبوک-بیلسی

 همراهان عزیز و ارجمند بیلسی ، برند ریبوک در زمینه تولید کفش، لباس و تجهیزات ورزشی فعالیت می کند و از سال 2006 با قرار گرفتن به عنوان زیر مجموعه آدیداس دوران جدیدی از این برند آغاز شد. تلفظ و نام این برند از Rebok گرفته شده است که یک کلمه آفریقایی به معنای غزال است. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با برند ریبوک آشنا کنیم، برندی که توسط ویلیام فاستر تاسیس شد و در سال 1890 شروع به کار کرد. هیچ کس فکر نمی کرد که یک روز برند ریبوک می تواند نامی شناخته شده در سراسر جهان باشد. در واقع تا سال 1958 که پسران فاستر مدیریت شرکت را بر عهده گرفتند، نام این برند فاستر بود. آنها نام تجاری را به Reebok تغییر دادند که به معنی گوزن است و ریشه آفریقایی دارد.

در حال حاضر ریبوک نامی آشنا برای تمامی کسانی است که در زمینه کفش، لباس و تجهیزات ورزشی فعالیت می کنند، این برند انگلیسی به خوبی توانسته نام خود را در میان قهرمانان این صنعت مانند نایک، پوما و غیره قرار دهد. بتواند با آنها رقابت کند و سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد.

امروز در این مقاله به تاریخچه این برند می پردازیم و داستان کامل آن را برای شما می آوریم، پس تا پایان این مقاله با من همراه باشید…

تاریخچه برند ریبوک

جوزف ویلیام فاستر در سال 1935 در بریتانیا به دنیا آمد. وقتی فاستر 14 ساله بود، شروع به کار و طراحی روی سقف خانه پدرش کرد که در آن زمان تصور می شد اتاق فاستر بود. او علاقه زیادی به تکمیل طرح‌ها و ایده‌های خود داشت، در این سال‌ها، فاستر علاقه زیادی به تولید کفش‌های ورزشی و دویدن داشت و همه این فعالیت‌ها در نهایت او را به سال ۱۸۹۰ سوق داد و تمامی این اتفاقات سبب شد که او بالاخره در سال 1890 برند خود را تاسیس کند.

ذهن فاستر اغلب به این سوال می پردازد که چگونه کفش هایی طراحی کند که کار را برای دوندگان آسان تر کند. او فکر می‌کرد می‌تواند کفش‌هایی بسازد که بتواند دوندگان را سریع‌تر بدواند و در حین دویدن احساس بهتری به آن‌ها بدهد، بنابراین شروع به ساخت کفش‌هایی با وجود میخ در کف آنها کرد و این کفش‌ها به دونده کمک می‌کرد تا  کفش هایش اصطکاک کمتری با زمین داشته باشد و بنابراین، سرعت را افزایش می دهد و حس خوبی به دوندگان  دهد.

فاستر و پسرانش آنقدر در کار خود خوب و حرفه ای بودند که تجارت آنها از یک شرکت کوچک به یک فروشگاه بزرگ در سال 1895 تبدیل شد و تقریباً همه در بریتانیا او را می شناختند و بازیکنان مشهور  این کشور از این برند استفاده می کردند. این برند در بین مردم محبوب شده است و کفش های مخصوص دویدن مورد استفاده در فیلم ارابه های آتش توسط ریباک تولید شده است که به توسعه بیشتر این برند و شناخته شدن آن در بین مردم جهان کمک کرد.

شرکت تاسیس شده توسط فاستر هر روز در حال رشد است و در سال 1958 دو نوه فاستر تصمیم گرفتند نام شرکت فاستر را به نام گوزن که ریشه آفریقایی دارد به Reebok تغییر دهند. در سال 1979 پل فایرمن یکی از توزیع کنندگان و فروشندگان این برند ریباک را در یک نمایشگاه بین المللی معرفی کرد. او در این نمایشگاه آنقدر موفق بود که در نهایت مجوز حضور در نمایشگاه آمریکای شمالی را گرفت و بتواند محصولات این شرکت را در این بازار به فروش برساند. در سال 1979 در نمایشگاه بین المللی آمریکای شمالی، پل فایرمن از 3 نوع کفش ریباک رونمایی کرد که از گران ترین کفش های موجود در بازار آن سال بودند و هر کدام حدود 60 دلار قیمت داشتند  اما توانستند که فروش فوق العاده خوب و بی نظیری را برای این شرکت به ارمغان بیاورند.

لوگو برند ریبوک

آشنایی با برند محبوب ریبوک-بیلسی

در سال 1986، ریبوک در لوگو خود از پرچم انگلستان استفاده کرد و لوگویی را طراحی کرد که اکنون نیز به همان شکل باقی مانده است. تغییراتی که در کمپانی ریبوک ایجاد شد سبب توسعه و پیشرفت این برند شد و پس از آن ریباک با ستارگان ورزشی همکاری خود را شروع کرد. اکنون ریبوک یکی از برندهای مشهور ورزشی در زمینه تولید کتانی و لباس های ورزشی در سراسر جهان می‌باشد. این برند مشهور با بسیاری از افراد محبوب مانند کاردی بی (cardi b)، جیجی حدید (Gigi Hadid)، آریانا گراند (Ariana Grande) همکاری داشته است.

کفش های استپ و ایروبیک آزاد ریبوک

در سال 1981، فروش ریبوک به 1 میلیون جفت در سال رسید که رقم بسیار زیادی برای این شرکت بود، اما ریبوک ایده های بزرگ و بالایی برای ادامه داشت، بنابراین در سال 1982، ریبوک اولین کفش ورزشی خود را که برای زنان بود، عرضه کرد. .

این کفش ها برای ورزش جدیدی که در بین خانم ها محبوبیت دارد، یعنی ایروبیک طراحی شده اند. عرضه این کفش در سال 1982 به ریباک اجازه داد تا بازار بزرگی برای ورزشکاران زن پیدا کند. منطق پشت این مدل بازاریابی ریبوک این است که بر اساس نیازها و نیازهای بازار ایجاد شده است. مثلاً وقتی فکر می‌کرد بیشتر خانم‌ها ورزش ایروبیک را یاد گرفته‌اند، سعی کرد کفش‌های زیبایی در اینجا بسازد که بتواند تمام بازارهای این ورزش را در اختیار بگیرد و موفق هم شد.

شکست خوردن  برند محبوب ریبوک

درسال 1987 ارزش سهام برند ریبوک در زمینه کفش های ورزشی از رقیب اصلی خود یعنی نایک 4.1میلیارد دلار بیشتر شد که آماری فوق العاده بود و همگان را تحت تاثیر قرار داده بود. زیرا در آن زمان کم تر کسی تصور می کرد که روزی بشود برند نایک را شکست داد اما ریبوک توانست این تابو را بشکند و برای اولین بار نایک را پشت سر گذاشت. اما در سال 1990 فروش ریبوک کم تر از نایک شد و نایک دوباره توانست رتبه اول را از آن خود کند ، اما این اتفاق که 3 سال برند ریبوک توانسته بود رتبه اول بازار فروش را داشته باشد، اتفاقی کم نظیر در نوع خودش بود.

پس از این اتفاق، سهام ریبوک شروع به سقوط کرد و ریبوک در ناامیدی بسیاری از مخاطبان و مشتریان خود را از دست داد. یکی از دلایل این اتفاق را می توان تبلیغات عظیمی دانست که برند نایک انجام داده و از ورزشکاران، ورزشکاران و افراد مشهور در تبلیغات خود استفاده کرده است. این تبلیغات با استقبال خوب مردم مواجه شد و افراد زیادی را به خرید از نایک تشویق کرد. پل فایرمن که رئیس فروش و بازاریابی در آمریکای شمالی است، تصمیم گرفت بر روی تبلیغات و بازی های بسکتبال این شرکت تمرکز کند تا شرکت را از این وضعیت خارج کند. در آن زمان مایکل جردن ستاره این عرصه نقش مهمی در تبلیغات برند نایک داشت، او عقب نشسته بود. به همین دلیل فایرمن به سراغ ستاره جدید این رشته به نام شکیل اونیل رفت. این عمل باعث شد تا فروش ریبوک جان تازه ای بگیرد و وارد بازار رقابتی شود.

در سال 1993، برند ریبوک با نوآوری خود در کفش های ورزشی تصمیم گرفت. طراحی کفش های ورزشی بدون بند برای دانش آموزان دبیرستانی به گونه ای که دانش آموزان دبیرستانی دیگر مجبور به بستن بند کفش خود نباشند را انجام دهد. Fireman که بازاریاب برند ریباک است، انتظار افزایش فروش 10 درصدی را در 3 سال آینده برای این محصول جدید دارد. در سال 1994، ریبوک با 12 مدل کفش جدید و برآورد فروش 100 میلیون دلاری وارد بازار هاکی آمریکا شد.

اما همه چیز آنطور که ریبوک انتظار داشت پیش نرفت. ریباک در شش ماهه اول سال 93 از کاهش 20 درصدی فروش محصولات بسکتبال و کفش ورزشی خبر داد. آنها همچنین در سال 1994 متوجه شدند که هزینه بخش عملیاتی سازمان بسیار زیاد است و نمی توانند از این هزینه ها برای تغییر بازار خود استفاده کنند، بنابراین تصمیم گرفتند بیشتر در بخش تبلیغات سرمایه گذاری کنند. بنابراین تصمیم گرفتند در المپیک 1996 آتلانتا به جای قرارداد با 400 نفر، این بار با 3000 نفر قرارداد ببندند و 3000 ورزشکار از کفش های ریبوک برای بازی استفاده کنند. ، لیگ ملی هاکی آمریکا متعلق به ریبوک است و از کفش های ریبوک استفاده می کند.

 ریبوک با آدیداس ادغام شد…

آشنایی با برند محبوب ریبوک-بیلسی

برند و شرکت آدیداس در اواخر سال 2005 تصمیم گرفت که برند ریبوک را خریداری کند ، این خرید تقریبا یک سال به طول انجامید و در نهایت در سال 2006 این انتقال انجام شد. آدیداس پس از خرید ریبوک و ادغام کردن آن با خودش ، تصمیم گرفت که نام برند ریبوک را تغییر ندهد و فقط از وسایل و تجهیزات خودش در خط تولید ریبوک استفاده کند تا بازار ریبوک را از دست ندهد.

ادغام آدیداس و ریبوک را می توان به عنوان افتتاحیه و فصل جدیدی از برند ریبوک در سال 2006 در نظر گرفت. این رویداد به این دو برند اجازه داد تا در زمینه هایی قوی و کامل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بعد از این اداغم شدگی شاهد طرح های فوق العاده ای از این برند بودیم که دلیل آن مشخص است. آنها سپس بازار وسیع تری را در اختیار گرفتند. در سال 1995 برند ریبوک توانست با فروش 228 میلیون دلاری جایگاه سوم کفش های ورزشی را به خود اختصاص دهد، یعنی در صورتی که فروش نایک 3 سال بعد به 750 میلیون دلار رسید، ا اما برند ریبوک تنها توانسته بود 122 میلیون دلار به دست بیاورد و این یک شکست تلقی می شد.. این یکی از دلایلی است که برند ریبوک با آدیداس موافقت کرد. زیرا شرکت کاملا نیاز به یک تغییر کلی داشت ، در واقع نیاز به یک شوک داشت که به تن نیمه جان برند ، جان تازه و دوباره ای ببخشد.

در سال 2013 لوگوی ریبوک پس از 120 سال تغییر کرد و تبدیل به مثلث شد. شرکت Reebok اکنون یکی از زیرمجموعه های برند آدیداس محسوب می شود و دفتر مرکزی آن در ایالت ماساچوست آمریکا قرار دارد. امروزه برند ریبوک بیش از 200 شعبه در 150 کشور جهان دارد و می تواند سهم بزرگی از این بازار پر فراز و نشیب را به خود اختصاص دهد و جایگاه خوبی را در بازار فراهم کند.

و در نهایت از اینکه تا انتها مقاله برند ریبوک همراه من بودید از شما همراهان عزیز و ارجمند فروشگاه ورزشی بیلسی ، متشکریم. در این مقاله سعی کردیم که برند ریبوک را برایتان به صورت کامل توضیح بدهیم و تمام سرگذشتی که بر آن اتفاق افتاده است را به صورت واضح مطرح کنیم.